Bygga ånglok litt J

Ett J-lok i vardande. I avvaktan på leverans av etsplåtar så kan man göra en panna sålänge. Detta ska bli J 1235 eller 1262 som gick på Falsterbobanan. Som badtåg bl.a. Ett bra lok som gjorde tjänst både länge och väl på olika håll i Sverige. Tillverkades av Motala Mekaniska.

Pannan till J-loket är handrullad i 1 mm plåt. På så vis får man med eldstaden i samma stycke. Plåten är lite styv men tekniken går ut på att rulla den mot ett inre mindre rör. Tjockleken gör att man får en jämnare yta än om man skulle använt en tunnare plåt. Pannan är försedd med pannstag och spolpluggar. Ledstångshållarna är förborrade. Domerna är svarvade och försedda med sadel som tennspacklats till rätt form. Skorstenen är gjord av ett slitsat rör som formas koniskt och förses med sadel.

Dom buktiga ytorna till sotskåpet gör man enkelt med en plåt 0,25 mm och en kulhammare. Man lägger plåten mot en uppborrad mall i MDF med större hål än slutdiametern. Kanterna förstärks med tunn cyano. Sen trycker eller slår lätt med kulhammaren. Målmallen hjälper sen till att få rätt diameter.

Underlaget är etsat med hål för bultimitation.

Färdig panna med sotskåpslucka och sottratt.

Underredets båda sidor och distanser, före sammansättning.

Underredet sammansatt. Återstår att montera cylinderhuset mellan ramplåtarna.

  

Cylinderhuset  bak- och framsida.

Cylinderhuset på plats mellan ramplåtarna tillsammans med kulissfäste och lyftarmar. Notera stänkskärmarna för löphjulet som tillkom längre fram. Det fanns även lok som försetts med stänkskärmar på första drivhjulet.

Hytt och sidotankar klara för montering. Viss inredning i hytten är klar. Sidofönstret ska efter målning skjutas in i gejdrarna. Panngaveln monteras sist tillsammans med armaturer och annat. Dörrarn ska vara öppningsbara. Förstärkningsplåtar löds fast på insidan för att få bättre styvhet.

Främre hyttgaveln löds först i den etsade anvisningen i bottenplattan. Därefter sidorna, höger och vänster med förstärkning i det bakre tankutrymmet.

Därefter kommer bakre hyttgaveln på plats. Vi som gillar inredning och detaljer i hytten gör klokt i att montera så mycket som möjligt. Det är nästan omöjligt att få till det i det här stadiet.

 Kolförrådets övre delar på plats. Här är det tänkt att förrådet ska vara original med luckor. Ingen påbyggnad alltså.

 

Främre tankarnas insidor löds på plats sist. Här är det viktigt att noggrann och hela tiden kolla så att tankarna inte vrider sig och att tanksidorna linjerar med hytten. Taket blir avtagbart.

 

2017 12 06

Första gången på hjul. Nu börjar arbetet med detaljer. Trycklufts-och ångledningar, behållare, ledstänger och annat.

Underredet med vevstakar till de inneliggande cylindrarna. Motorn med inbyggd växellåda får ett stående utförande med vinkelkuggar. Detta kan döljas i i asklådan över tredje drivaxeln.

Främre löpaxeln med fäste är improviserat. Jag var osäker på konstuktionen med tanke på cylinderhuset så jag utelämnade den på etsplåten. När man sen ser förutsättningarna i verkligheten så var det inte så svårt. Löpvaggan är fjädrad med fosforbrons och lagrad med Sture H´s axellager. Eventuellt blir det en återställningsfjäder också. Först provkörning.

Löpboggin är fjädrad/balanserad med pianotråd mellan axellgren. Den är vrid-och förskjutbar.

Vevstakarna kopplade till andra drivaxeln. Första drivaxeln är nedsvarvad för att vevstakar och tvärstycke ska gå fria. Det har krävts en del justerande och byte av länkar för att få det hela att fungera. Bla. så kortades vevstakarna c:a en mm. Marginalerna är väldigt små. På J-loket ligger kulisserna på utsidan till skillnad från E-loket men det blir inte mindre krångligt för det.

 

6 dec 2017

Comments powered by Disqus