Bygga litt W för andra gången

litt W byggdes i fem ex 1914 och användes i lokal persontrafik. Detta blev mitt första bygge i skala 0 för aatt testa hur det skulle vara. Jag hade ännu ingen nollbana så det var ett rent byggexperiment. Det fanns ingen att fråga här i södra Sverige som jag kände och var kunde man hitta delar? I ett gammalt nummer av MIBA fanns det en artikel om en noll-bana och ett antal länkar. Så med lite nyfikenhet så kan man hitta både det ena och andra. Främst då i Tyskland med ett antal både små och stora leverantörer som med åren bara blir fler och fler.

De skrotade resterna av mitt första bygge i nollan.

Bygget blev relativt lyckat och loket fick göra tjänst som test och "bygglok" när jag byggde min första nollanläggning. Så den fick ta emot en del törnar. Det blev en hel del skavsår och annat. Sen upptäckte jag att chassiet var för högt och detta skulle bara "justeras". Vid närmare granskning hittade jag en mängd stora och små fel, så det hela slutade med att jag bestämde mig för att bygga nytt. Vissa detaljer och pannan var OK så de kunde återanvändas. Resten kasserades som syns på bilderna ovan.

Det nya loket byggdes från en egenproducerad etsplåt i nysilver.

Hjulen är från Slaters. Drivhjulern är nedsvarvade till rätt diameter den här gången liksom löpboggien som har väldigt små hjul. Dessa är egentligen vagnshjul men passar efter nedsvarning i ramen som inte medger några större toleranser.

Plåten innehåller det mesta som går att etsa och man kan få till detaljer och annat som annars skulle ta väldigt lång tid att klippa, fila och svarva. Sen är det ju så att jag har "byggt" modellen i datorn under tiden som jag gjorde konstruktionen.

 

Alla delar är grundmålade. Nästa steg är att måla hyttinteriören.

 

Alla delar är slutmålade. Sotskåp och skorsten är målade med humbrol matt svart som ger en helmatt yta som sedan borstas med roterande nylonborste. Övrigt är målat med Tamaya matt svart.

Insida hytt är först målad eftersom det är lättast att maskera. Återstår trädurk, dörrar regage etc.

Cylinderskåp med en massa tillbehör.

Chassiet med drivning är monterat och provkört. Som vanligt blev det en den justeringar innan allt fungerade. Den ursprungliga drivenheten fungerade dåligt på grund av för liten utväxling. Jag fick därför gå tillbaka till drivenheten från det första bygget, Slasters med snäckutväxling och Machima motor. den är ganska klumpig så därför konverterade jag till Faulhaber med 7900 rpm som är samma varvtal som Mashima.

Slaters drivenhet i original med växellådans hölje i plast. Numer görs det i fräst mässing, men med samma motor. Växellådan är inte lika tystgående som ett vinkelväxeldrev.

Undersidan. det ska senare kompletteras med bromsanordningar. Strömupptagning även på boggien då två axlar visat sig vara osäkert. Kördekoder är Lenz Gold och en separat ljuddekoder CT Tran som monteras i kolboxen.

 

29 maj 2014

Comments powered by Disqus