Bygga smalspår litt Kp

Ett smalspårslok litt Kp

Efter Per Nilssons eminenta artiklar i Smalspårigt nr 124-125 var det inte så svårt att inspireras till att åter igen fundera på ett bygge i nollan. I LOK:s bok om svenska smalspårslok finns ju loket kort beskrivet med bild. Där fanns förutsättningar för ett relativt enkelt bygge. Om det nu finns sådana. Man skulle även kanske kunna använda Erik W:s gjutdelar? Per var vänlig nog att skicka över sitt material med bla flera mycket tydliga bilder.  En ritning på Vetlandaloket fick jag av Tobbe H.

Projektet skulle handla om de 16-tonnare som kom till SJ vid förstatligandet. I princip fyra individer. Loket är så litet att man skulle kunna klämma in det hela på en halv plåt. Efter studier av foton och ritningar kom jag fram till att dom var alla olika och därför måste göra olika hyttvarianter viket gjorde att det blev en hel plåt. Dock är pannan undantagen. Erik E:s gjutdelar går heller inte att använda eftersom dom är för små. "Lidan" var ju ett mindre lok.

Plåten är gjord i nysilver, och etsas i England. Ett mycket segt förfarande med mycket väntan.

Pannor pannor pannor. Till höger Kp-pannan som är väldigt liten i förhållande till Ga till vänster.

Bygget börjar med förstärka hytten invändigt och sedan gå vidare med att löda fast bakre hyttgavel och inre sidotanksidor i de etsade spåren som finns på bottenplattan.

Nästa steg blir att löda yttersiorna. Den kloke näster plåtarna och kollar att allt är rätt. Man löder på tankarnas insida och kan då fläska på med mycket lod.

Bakre gavel med delat kolförråd och genomgångsdörr.

Överdelen på kolförrådet förstäkt invändigt med en strip som också hjälper till att forma plåten.

Hytten är nästan klar.

Klar för att fylla på bly i sidotankarna. Loket går bättre med lite vikt så detta är bästa tillfället innan detaljarbetet börjar.

Ramsidorna består av en inre och en yttre plåt som lamineras men först måste man anpassa spåren för hornblocken för den typ man väljer. I mitt fall har jag valt MRW:s för 3,2 mm axel. Lite filning blir det alltså. Själva lamineringen har jag gjort med lödpasta mellan plåtarna som sedan nästs ihop ikanterna med några lödloppor så att man får exakt passform som matchar de etsade spåren i gångbordet.

Gångbordets nitar knackas ut med en gammal spetsig borr underifrån.

Chassiets mellanbitar lös fast med hjälp av slitsar och öron.

'

Drivenheten är en Fauhaber 1717 med växellåda DJH GB2 från JECO. Något modifierad.

Slidskåpets stomme görs av etsade delar och ett passande rör. Trådar löds in i hålen för att simulera bultar.

Sen återstår det en del detaljer för att göra det hela komplett. Pysventiler tex.

 

Underredet ska förses med detaljer. Min modell ska vara Kp 3154 som har tryckluftstankar vid bakre buffertbalken.

Dessutom finns det på denna individ en verktygslåda på vänster sida som jag inte hittat på dom andra varianterna. det gäller att kolla någa på de foton som finns tillgängliga för att hitta alla varianter på detaljer och utförande.

Här syns verktygslådan.

Första kompletta provmontaget av Kp 3154 dock utan skorsten och gnistsläckare.

Hjulen är något nedsvarvade och dessutom avsmalnade. Motvikterna är annorlunda jämfört med övriga Kp. Koppelstänger och vevstake är etsade och lamineras ihop. Tvärstycketbestår av tre etsade delar som löds ihop kolvstången. Ett lite pyssligt arbete. Jag saknar bilder på originalet från denna sida så exakt placering av luftpumpen är en kvalifiserad gissning.

Elevator och luftpump på höger sida. Skorsten och gnistturbin är svarvad och klar

 Nu är pannan komplett med skorsten och elevator samt en himla massa rörmokarjobb. (7 mars 2014) Till allt detta kommer ett antal manöverstänger för sandning, ångpådrag till luftpump, ångpådrag till elevatorn, omkastare och sotningsventil. Sen ska sandrör till också men detta monteras efter målning.

Delarna är grundmålade med Sikken Wachprimer. Nu får detta torka en vecka.

Delarna är målade. Sotskåp och skorsten med Humbrol matt svart och övriggt med Tamaya matt svart. Drivningen är monterad liksom koppelstäner.

Hytt och tankar provisoriskt monterade. Den elektriska installationen är påbörjad. Dekoder och annat ska vara placerat i pannan för att lämna hytten fri för inredning. Trångt och bökigt. Och ingen rejäl högtalare får man plats med heller.

Klart för provkörning. Som vanligt har det varit en del bök för att få all mekaniskt att fungera. Trångt om plats men det går om man är ihädig.

 

Loket är provkört i olika omgångar allt eftersom detaljer monterats, för att kolla att det inte blir kortslutning. Monterade detajer ska bruneras kemiskt.

Det är en förfärlig massa rör och ledningar på ett ånglok, litet som stort. Ett ganska pilligt jobb.

Luftpump, sandrör,elevator och sotningsventil med tillhörande regage.

Kp 3154 i drift på Björkfors station.

Invigning av ny bandel 2014 05 17.

Kp 3154 gör ett besök på Edensky lastplats i samband med invigningen av Tobbes nya bandel.

Lokmöte med Lidan på lastplatsen.

Kp 3154 drar in G-vagnar till Edensky.

 

Sommaren 2015. Kp-projektet är avslutat efter att växellådan har blivit justerad och den minimala högtalaren har fått en större resonanslåda. Ljudet är inte särskilt bra men storleken på högtalare är en klar begränsning. Skyltarna är på plats.

 

16 sep 2015

Comments powered by Disqus